ESCRIVENT VERSUS ESCRIPTOR

Del llibre d’André Gorz, “Carta a D.  Historia de un amor”, del qual parlo a l’anterior entrada:

“La primera meta del escritor no es lo que escribe.  Su necesidad principal es escribir. Escribir, o sea, ausentarse del mundo y de sí mismo para, eventualmente, convertirlos en materia de elaboración literaria. Sólo secundariamente se plantea la cuestión del “tema” tratado. El tema es la condición necesaria, necesariamente contingente de la producción de escritos. Cualquier tema es bueno si permite escribir. Durante seis años, hasta 1946, escribí un “diario”. Escribía para conjurar la angustia. Cualquier cosa. Era un escribiente. El escribiente se convierte en un escritor cuando su necesidad de escribir se apoya en un tema que permite y exige que esta necesidad se organice como proyecto”

I n’hi ha més com aquesta…

Anuncis

10 comentaris

Filed under Lectura

10 responses to “ESCRIVENT VERSUS ESCRIPTOR

  1. No ho veig igual. No estic en desacord amb tu, sinó que no veig les coses igual que les descriu l’escriptor en aquest paràgraf.

    Jo no soc escriptor i per tant el meu punt de vista és des de fora d’aquesta pràctica o art.

    Ara bé, jo no podria escriure sense passió, i menys sis anys, en un projecte. No ho faria bé encara que tingués les condicions intel·lectuals per fer-ho bé.

    Entenc la seva necessitat i que escriure la sacia i per tant escriu, deixant el tema a un segon pla.

    N

  2. Segueix…

    Jo no podria ser escriptor per molt de temps en aquestes condicions. Necessitaria posar-hi les tripes en el que estes escrivint.

    El tema també seria important, ja que mentre l’estes creant l’estaria vivint, i una vida sense passió i sense posar-hi alguna cosa més, doncs no.

    En canvi el seu llibre està ple de vida i de sentiment. És romàntic, trist i fins i tot amb missatges d’esperança, com deiem de que no tot és trist i gris.

    No entenc aquesta dualitat mental.

    • Jo sí que entenc el que l’André Gorz vol expressar i de fet, em va agradar molt aquest fragment perquè m’hi sento identificada. No és que sigui un menyspreu el comentari, ni tampoc penso que ell no posés passió en escriure aquest “diari” del que parla, però coincideixo amb ell en aquest sentiment de no sentir-te escriptor quan no tens un projecte ben articulat. Mentre això no ho tens, costa molt descriure’s o considerar-se com a escriptor/-a. A mi, al menys, em costa… I no sé com definir-me, que aquesta paraula escrivent no m’acaba d’agradar, com diu un amic, sona a escrivà, a amanuense i tampoc no és això. Però sents que et falta alguna cosa, que no ets complert. I sé que només hi ha una solució: escriure, escriure i escriure.
      Mira’m a mi, tinc un munt de petites coses, però res amb forma, res amb cara i ulls… Per això m’identifico amb el que diu l’autor. I m’agradaria veure això que ell diu “diari”. No devia tenir desperdici, veient com escriu aquest home…

      • Amb la teva explicació entenc el que tu entens que diu en Gorz en aquest parpagraf.

        D’acord.

        Jo m’inclino més per escriptor – escriptora, que no pas per escrivent. Crec que tenen sentits i significats diferents. No hi vull però entrar massa a fons ja que no estic en aquest mon i vosaltres n’enteneu més. És solament un opinió “profana”.

  3. Pep

    N’hem parlat fa poc d’aquesta dicotomia escriptor/escrivent i no ens hem possat massa d’acord, així que no engegaré la discussió una altra vegada.
    Crec que ser escriptor o no depen de cadascú. Tu em dius que jo ho sóc, d’escriptor, i jo et dic que no m’hi sento. Qui té raó? Evidentment els dos: tu per a tu i jo per a mi. Tu m’hi veus i jo no m’hi sento. Llavors, com quedem?
    Ser escriptor és molt difícil, ser un bon escriptor vull dir. Ser escriptor no és només tenir una història, per bona que sigui; és saber-la desenvolopar perquè els lectors la trobin tan interessant com ho és per a tu. Ser escriptor també és estimar-se l’escriptura per damunt de tot i aconseguir que l’escriptura sigui el centre de la teva existència, viure-hi i viure-la. I jo només arribo a la meitat d’aquesta definició.
    Un diari no fa escriptor, però la història que s’explica a un diari, ben estructurada, ben desenvolopada, explicada de forma amena i interessant, pot convertir al que l’escriu en escriptor. Potser és un primer pas, un pas segur. L’autobiografia és per on comença gairebé tothom que vol ser escriptor.

    • Cert que si no et sents escriptor ningú no t’ho pot fer sentir… Però dissenteixo d’això que dius de que la teva obra ha de ser tan interessant pels altres com ho és per a tu per a poder considerar-te un bon escriptor. Tots coneixem noms que ens evoquen grans escriptors, bons escriptors, sense dubtes, l’obra dels quals ens sembla zero interessant. Però la qualitat és la qualitat. No ho sé , és complicat. Mira, en una cosa sí que estem d’acord: jo sóc una simple escriventa (una de les teves favorites, per cert…)

  4. Pep

    Naive… sempre em confons. Què et costa posar Eva?
    En fi, no discutirem ara per si un és escriptor o no. Tu, si et sents escriventa, doncs escriventa ets. I estic d’acord en què ets una de les meves favorites, sinó la més.
    Petons.

    • Eva

      Com, que et confonc! Però si jo sóc única i inconfundible! Com no has estat l’únic “confós” torno al meu nick original, que en té ben poc, d’original…

  5. txell

    Escriptor ho ets quan sents una cosa dins teu que t’empeny a decorar amb lletres un simple espai en blanc. Ets escriptor quan la força que et motiva és tan gran que no pots fer més que rendir-te i expressar-la, tan si el resultat és un Picasso o un simple guixarot (gargot, segons el DIEC).
    Per cert, a mi hi ha Picassos que no m’agraden i en canvi, hi ha guixarots que em farien plorar (de tant que m’agraden i m’emocionen).

Deixa un comentari

